Co se bude stavět, jak to ovlivní okolí a kdy to začne fungovat? Vše podstatné jsme pro vás shrnuli přehledně na jednom místě.
Nejčastěji vás zajímá
Jak proběhl výběr dodavatele?
Jihokorejská společnost KHNP podala nejvýhodnější nabídku – nejnižší cenu a silné záruky za dodání včas a v rozpočtu. Výběrové řízení bylo transparentní, proběhlo podle pravidel, která vycházela z metodiky Mezinárodní agentury pro atomovou energii a se kterými souhlasili všichni uchazeči, a nabídky vyhodnocovaly stovky expertů. Stavba nových jaderných bloků v Česku by měla být doposud největší tuzemskou zakázkou vůbec. Náklady na výstavbu dvou reaktorů v Dukovanech v dnešních cenách činí 407 miliard korun. Díky výstavbě dvojbloku v jedné lokalitě jsme získali výhodnější podmínky.
Co přinese projekt pro český průmysl?
Podle odhadů přinese každá koruna investovaná do výstavby jaderných bloků až tři koruny pro českou ekonomiku prostřednictvím navazujících investic. Například podle studie Centra ekonomických a tržních analýz může multiplikační efekt dosáhnout hodnoty až 3,27 bilionu korun. Při ceně 400 miliard korun za dva bloky by tato investice mohla české ekonomice přinést přes 1,4 bilionu korun.
Jak je to se zapojením českých firem?
30% zapojení při podpisu a 60 % do konce výstavby. Na české firmy navíc nad rámec této zakázky čekají zakázky v navazující infrastruktuře v regionech, jako jsou nové silnice, obchvaty, byty a podobně.
Jak se mohou firmy do výstavby zapojit?
Prostřednictvím lokalizačního centra KHNP (localization.khnp@gmail.com), registru dodavatelů nebo účasti v B2B akcích.
Jaká bude role subdodavatelů?
Klíčová – projekt počítá s výraznou lokalizací nejen hlavních dodávek, ale i služeb a komponent. Kolem 60 % by měly tvořit české firmy.
Bude projekt ovlivňovat ceny energií pro domácnosti a firmy?
Výstavba nového jaderného bloku v Dukovanech pomůže zajistit dlouhodobě stabilní a předvídatelné ceny elektřiny pro domácnosti i průmysl. Jádro je nízkonákladový zdroj s minimální závislostí na tržních cenách.
Jaké firmy se již zapojily?
Například Škoda Power, Škoda JS, I&C Energo, ZAT, ÚJV Řež, NUVIA nebo Metrostav DIZ ad. již uzavřely rámcové smlouvy s investorem, jihokorejskou KHNP.
Jak bude řešeno zázemí pro dělníky – doprava, služby?
Plánuje se dočasné ubytování a koordinace dopravy mimo hlavní obytné oblasti.
Jak se mohou obce zapojit do projektu, získat podporu a sdílet zkušenosti?
Obce se mohou obrátit na MPO, případně kontaktovat koordinátory akčních plánů. Stát nabízí metodickou i finanční podporu, případně sdílení kapacit v rámci dobrovolných svazků obcí. MPO a regionální rozvojové agentury poskytují technickou asistenci, včetně právní a inženýrské podpory. Fungují pracovní skupiny, síť ENERGOREGION 2020 a pravidelná setkání starostů a koordinátorů pro sdílení zkušeností.
Je možné ovlivnit, kde konkrétně budou vznikat logistické stavby?
Ano, územní plánování probíhá ve spolupráci s obcemi a respektuje jejich rozvojové záměry.
Co když se obec nachází v těsné blízkosti klíčových staveb?
Obcím náleží zvláštní kompenzace a možnost individuálních dohod s investorem.
Jaká je role krajů v plánování a rozvoji souvisejícím s výstavbou?
Kraje jsou členy koordinačních struktur, mají klíčovou roli v dopravě, školství a zdravotnictví.
Jaký dopad bude mít projekt na regionální podnikatelské prostředí?
Socioekonomická studie uvádí, že podpora místní ekonomiky by mohla dosáhnout 230–250 mld. Kč v multiplikovaném efektu jen za období výstavby. Vznikne až 1 000 nových ekonomických subjektů – podnikatelé, subdodavatelské firmy, služby pro výstavbu a zaměstnance na stavbě.
Budou firmy potřebovat nové zaměstnance?
Ano, očekává se nárůst poptávky po pracovní síle i spolupráce se školami a učilišti. Součástí projektu jsou investice do odborného vzdělávání, spolupráce se SŠ, rekvalifikační programy a stipendiální podpora technických oborů.
Bude se v rámci projektu investovat i do rozvoje školství?
Ano, například v Kraji Vysočina se plánuje navýšení kapacit odborných škol, nové učební programy a spolupráce s průmyslem.
Budou využity opuštěné nebo nevyužívané areály (brownfieldy)?
Ano, například pro logistiku, zázemí stavby nebo výstavbu dočasných zařízení se preferuje využití existujících areálů.
Jak dlouho bude výstavba trvat?
Přípravné stavební práce by měly být zahájeny kolem roku 2029, první blok by měl být uveden do zkušebního provozu v roce 2036 a druhý v roce 2037.
Jak bude zajištěna bezpečnost výstavby i provozu?
Projekt plní požadavky Státního úřadu pro jadernou bezpečnost, evropských norem i Mezinárodní agentury pro atomovou energii. Počítá se s pasivními bezpečnostními prvky, vícestupňovou ochranou a havarijními plány.
Jaké budou socioekonomické dopady na stát a region?
Výstavba podle socioekonomické studie vygeneruje přes 1,4 bilionu Kč v multiplikačních efektech, vznikne přes 190 tisíc pracovních úvazků, 1 000 nových firem, 3 000 bytů a investice přes 10 mld. Kč.
Jak bude výstavba ovlivňovat každodenní život (hluk, prach, provoz)?
Počítá se s opatřeními pro snížení dopadů. Jde například o obchvaty, zvlhčování vozovek, dopravní koordinace a další.
Jak bude zajištěna bezpečnost občanů během výstavby a provozu?
Prostřednictvím vysokých bezpečnostních standardů včetně krizových plánů, havarijních cvičení a dohledu Státního úřadu pro jadernou bezpečnost.